Mandag den 28. januar
09.00–10.00: Kaffe/the m. brød
Velkomst ved centerleder Michael Schelde
10.00–12.00: To keynotes efterfulgt af spørgsmål og samtale
Mødeledelse: Harry Haue
1. Professor Ove Korsgaard, DPU: Grundtvigs pædagogiske tanker med inddragelse af det nordiske perspektiv
2. Seniorforsker Thorstein Balle, Grundtvig Centret: Myten om Grundtvigs indflydelse på den danske folkeskole i dens udvikling frem til i dag.
12.00–13.00: Frokost
13.00–17.30: Fire keynotes
En rundtur til Norge, Sverige, Finland og Danmark med spørgsmålet: Hvad kendetegner det særligt nordiske lokalt i de nævnte lande? Herunder: Findes der spor af interskandinavisk påvirkning i de lokale pædagogiske traditioner?
Mødeledelse: Michael Schelde
Norge:
Professor Ingrid Markussen, Universitetet i Oslo
Sverige:
Lektor Björn Aastrand, Umeå Universitet
Finland:
Docent Risto Ikonen, University of Eastern Finland
Danmark:
Professor Harry Haue, Syddansk Universitet
17.30 – 19.30: Middag
19.30 – 21.30: Ny Nordisk Skole - den nordiske tradition i dansk skolepraksis?
Mødeleder: Thorstein Balle
Et af de aktuelle nye begreber i den danske skoledebat er Ny Nordisk Skole. Hvad indebærer dette begreb i praksis? I hvilken grad oplever danske skolefolk, at deres praktiske skolehverdag og struktur kan opfattes som særlig nordisk – herunder særlig dansk?
Hvad kan udpeges som en særlig dansk måde at lave skole på set fra praksis?
I en samtale med og mellem fire skoleledere vil vi forsøge at indkredse svaret på spørgsmålene, og vi vil gøre det ved, at skolelederne hver især giver deres opfattelse af netop deres skoles virksomhed og den danske/nordiske skoletradition.
Opsamling ved centerleder Michael Schelde:
Har drøftelsen afdækket særligt danske – eventuelt Grundtvigske – eller nordiske træk ved dansk skolepraksis?
Tirsdag den 29. januar
Mødeleder: Ove Korsgaard
08:30 – 09:00: Kaffe/the
09.00 – 10.30: Keynote efterfulgt af spørgsmål og samtale
Skandinavien set udefra.
Med udgangspunkt i en europæisk og angel-saksisk tradition afdækkes mulige specifikke særkendetegn i den nordiske pædagogiske praksis.
Susanne Wiborg, Head of Department of Lifelong and Comparative Education
University of London
10.45 – 11.45: Keynote efterfulgt af spørgsmål og samtale
Projektet ”Ny nordisk skole” - hvad er det og hvad er visionen for fremtidens uddannelse 0 – 18 set i lyset af konferencen?
Professor Per Fibæk Laursen, DPU
11:45- 12:15: Afsluttende opsamling
Har det grundtvigske og nordiske et svar på nutidens udfordringer i form af ønsket om færdigheder og kompetencer, konkurrencesamfund, innovation, projekter, globalt samspil?
12.15 Sandwich og afrejse
Det udsendes ultimo 2012 et forberedelsesmateriale, der faktuelt beskriver Norge, Sverige, Finland og Danmarks uddannelsessystem (0 – 18 år), dets historiske baggrund og aktuelle udviklingslinjer.