Ny leder af Grundtvig Centeret

Katrine Frøkjær Baunvig tiltræder den først december som ny leder af Grundtvig Centeret ved Aarhus Universitet.

Katrine Frøkjær Baunvig (Foto: Poul Ib Henriksen)

Katrine Frøkjær Baunvig kommer fra en stilling som lektor ved Syddansk Universitet og skal fra december lede Grundtvig Centeret, der er tilknyttet Institut for Kultur og Samfund ved Aarhus Universitet. Centeret, der blev oprettet i 2009, arbejder med udgivelsen af en digital kommenteret udgave af Grundtvigs værker og den dertil knyttede forskning og formidling.

”Den digitale udgave af Grundtvigs værker er i god fremdrift, og der er etableret klare strukturer omkring det filologiske arbejde. Nu er der et stort behov for at udgaven kommer i spil, og de nye muligheder i grundtvigforskningen udnyttes. Til den opgave har vi fundet den helt rigtige leder, der både har indsigt i Grundtvigs forfatterskab, digitale kompetencer og ideer til, hvordan ny forskning kan udnytte den digitale udgave,” fortæller Bjarke Paarup, der er leder af Institut for Kultur og Samfund.

Laboratorium for unge forskere
Den digitale udgave af Grundtvigs værker forventes at være færdig i 2030. Men store dele af forfatterskabet er nu tilgængelig online og åben for ny forskning.

”Min opgave som leder bliver at gøre det gode digitale arbejde, der samler sig på hjemmesiden grundtvigsvaerker.dk til udgangspunkt for kreativ forskning i Grundtvigs forfatterskab. Udover at kaste mig over mine egne spørgsmål til sammenhængskraften i Grundtvigs forfatterskab, vil jeg skabe et tværfagligt laboratorium for unge forskere, der inviteres til at undersøge Grundtvigs tekster med nye teknologiske og digitale værktøjer. Det kan vise sammenhænge i forfatterskabet, som man ikke før har været opmærksom på,” fortæller Katrine Frøkjær Baunvig.

Grundtvig til kommende genrationer
N.F.S. Grundtvig er en institution i dansk ånds- og samfundsliv, og hans forfatterskab er af stor betydning for den danske kultur- og mentalitetshistorie. Derfor er det også en vigtig opgave for centeret at få flere til at bruge hjemmesiden og teksterne.

”Den nye leder af Grundtvig Centeret skal arbejde tæt sammen med interessenter i Grundtvigmiljøet og på flere niveauer i uddannelsessektoren, så digitaliseringen også bidrager til at kommende generationer vil læse Grundtvig. Det besidder Katrine Frøkjær Baunvig de rette kompetencer til det, og jeg ser frem til samarbejdet mellem hende og bestyrelsen,” siger Karen Johanne Klint, der er bestyrelsesformand for Grundtvig Centeret.

CV Katrine Frøkjær Baunvig

16-18 Lektor, Religionsstudier og DATAKUBEN, SDU
14-16 Post.doc., Grundtvig Centeret, AU
13-14 Videnskabelig medarbejder, Grundtvig Centeret, AU