Kursus i Grundtvigs håndskrift 2011/2012

Kurset gennemføres af sognepræst Elisabeth A. Glenthøj

I efteråret 2011 og foråret 2012 udbydes på Vartov kursus i læsning af Grundtvigs håndskrift. Kurset vil inddrage eksempler på Grundtvigs håndskrift fra forskellige perioder i hans liv. Kurset vil se på den unge Grundtvigs ’skoleskrift’ og på den mere personlige håndskrift, han senere udviklede.

Grundtvig har ikke kræset for detaljen ved det enkelte bogstav. Derfor består meget af øvelsen i at lære at se, hvordan han forsimpler det officielle forlæg. Kurset vil gennemgå det skema, som Elisabeth A. Glenthøj har udarbejdet over Grundtvigs håndskrift. Skemaet kan være et nyttigt redskab, når man vil læse håndskrifter på egen hånd. Og ellers vil deltagerne i fællesskab stave sig igennem eksempler på manuskripter.

Kurset forløber over fire fredage:

14. oktober 2011, 4. november 2011, 3. februar 2012, 23. marts 2012. Alle dage kl. 13-18. Kurset er gratis.

Kursussted: Vartov, Farvergade 27, København. Vi skal være i “Prøvestenen”. Gå gennem porten ind i gården, drej til venstre og find opgang B.

Materiale kan rekvireres fra Jesper Lorenzen, Grundtvig Centeret på jel@teo.au.dk

Tilmelding senest fredag den 7. oktober 2011 elr@teo.au.dk (Else Riisager)

1. Oversigt over de tekster vi skal læse her i vinteret 2011/2012 (pdf)
  2. Oversigt over de tekster vi tidligere har læst (pdf)