Maddikerne ud af lyrikken

I dette virtuelle foredrag inviterer centerleder Katrine Frøkjær Baunvig på en tur i Grundtvigs salmeunivers. Hun viser bl.a., hvordan Grundtvig piller ormene ud af Kingos lyrik. Foredraget baserer sig på forskningsartiklen 'Maddikerne ud af lyrikken. Af-tantrificering og genfortryllelse i N.F.S. Grundtvigs salmer'

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 20. maj 2021,  kl. 17:15 - 18:30

Virtuelt foredrag

RELIGIO, Center for Religionsstudier, SDU

I N.F.S. Grundtvigs (1783-1872) salmer er der en påfaldende mangel på orme og ligråd. Det bliver ikke mindst tydeligt i hans syn på og bearbejdelse af Thomas Kingos (1634-1703) lyrik. Grundtvigs salmedigtning, som viste sig levedygtig dvs. populær, tilpassede sig ændringer i de renhedsforeskrifter, der styrede dødekulten i hans samtid: På samme måde, som man i de første årtier af 1800-tallet fjernede lig fra danske kirkebygninger og større byer, fjernede Grundtvig dem fra den mest slagkraftige religiøse lyrik, salmerne.