Aarhus Universitets segl

Program

Mandag den 28. januar

09.00–10.00: Kaffe/the m. brød

Velkomst ved centerleder Michael Schelde

10.00–12.00: To keynotes efterfulgt af spørgsmål og samtale

Mødeledelse: Harry Haue

1. Professor Ove Korsgaard, DPU:  Grundtvigs pædagogiske tanker med inddragelse af det nordiske perspektiv

 

2.  Seniorforsker Thorstein Balle, Grundtvig Centret:  Myten om Grundtvigs indflydelse på den danske folkeskole i dens udvikling frem til i dag.

 

12.00–13.00: Frokost

 

13.00–17.30: Fire keynotes 

En rundtur til Norge, Sverige, Finland og Danmark med spørgsmålet: Hvad kendetegner det særligt nordiske lokalt i de nævnte lande? Herunder: Findes der spor af interskandinavisk påvirkning i de lokale pædagogiske traditioner?

Mødeledelse: Michael Schelde

Norge:

Professor Ingrid Markussen, Universitetet i Oslo

Sverige:

Lektor Björn Aastrand, Umeå Universitet

Finland:

Docent Risto Ikonen, University of Eastern Finland

Danmark:

Professor Harry Haue, Syddansk Universitet

17.30 – 19.30: Middag

19.30 – 21.30: Ny Nordisk Skole - den nordiske tradition i dansk skolepraksis?

Mødeleder: Thorstein Balle

Et af de aktuelle nye begreber i den danske skoledebat er Ny Nordisk Skole.  Hvad indebærer dette begreb i praksis? I hvilken grad oplever danske skolefolk, at deres praktiske skolehverdag og struktur kan opfattes som særlig nordisk – herunder særlig dansk?

Hvad kan udpeges som en særlig dansk måde at lave skole på set fra praksis?

 

I en samtale med og mellem fire skoleledere vil vi forsøge at indkredse svaret på spørgsmålene, og vi vil gøre det ved, at skolelederne hver især giver deres opfattelse af netop deres skoles virksomhed og den danske/nordiske skoletradition.

 

Opsamling ved centerleder Michael Schelde:

Har drøftelsen afdækket særligt danske – eventuelt Grundtvigske – eller nordiske træk ved dansk skolepraksis?

Tirsdag den 29. januar

Mødeleder: Ove Korsgaard

08:30 – 09:00: Kaffe/the

09.00 – 10.30: Keynote efterfulgt af spørgsmål og samtale

Skandinavien set udefra.

Med udgangspunkt i en europæisk og angel-saksisk tradition afdækkes mulige specifikke særkendetegn i den nordiske pædagogiske praksis. 

 

Susanne Wiborg, Head of Department of Lifelong and Comparative Education

University of London

10.45 – 11.45: Keynote efterfulgt af spørgsmål og samtale

Projektet ”Ny nordisk skole”  - hvad er det og hvad er visionen for fremtidens uddannelse 0 – 18 set i lyset af konferencen?

Professor Per Fibæk Laursen, DPU 

 

11:45- 12:15: Afsluttende opsamling

 

Har det grundtvigske og nordiske et svar på nutidens udfordringer i form af ønsket om færdigheder og kompetencer, konkurrencesamfund, innovation, projekter, globalt samspil?

12.15 Sandwich og afrejse

   

Det  udsendes ultimo 2012 et forberedelsesmateriale, der faktuelt beskriver Norge, Sverige, Finland og Danmarks uddannelsessystem (0 – 18 år), dets historiske baggrund og aktuelle udviklingslinjer.